UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
ARKONA se veze na vlně zájmu a na jejích momentálních aktivitách je to samozřejmě poznat. Do tohoto obrázku sympaticky a přesně zároveň zapadá i její šesté řadové album „Slovo“, vycházející s rozumným odstupem dvou let od poněkud přezdobené prvotiny pro vydavatelství Napalm Records „Goi, Rode, Goi!“. Sympatickým a přesným zapadnutím se v tomto případě rozumí především fakt, že Masha a spol. nešili nic horkou jehlou, že čerstvé nápadivo nechali pěkně dozrát, aby je pak ještě náležitě studiově přeleštili, a že pro tentokráte rovněž upustili od nekonečných desetiminutových eposů, v nichž už chvílemi skutečně nebylo co říci.
Tak sláva, chtělo by se zvolat, protože nic z právě vyjmenovaného rozhodně není automatickým, a už vůbec ne u kapely s podobně vyhraněnou oblastí působnosti, u níž není předpoklad posunutí kamkoliv jinam, a která už má za sebou pěknou řádku materiálu v podobném duchu. ARKONA však tohle všechno zvládla s mile překvapivou sebejistotou a příjemně mrazícího ruského metalového folkloru proto nyní rozdává plnými hrstmi.
Jeho představení rozdmýchá již elegantní intro „Az´“, po němž už se bohatýři z bylin vrhnou do akce s plnou vervou. Pocta ruskému archeologickému svatostánku „Arkaim“ proto přímo dýchá čistokrevným volnomyšlenkářským slovanstvím a nadmíru skotačivým podtextem, který vyvrcholí tradičním oživením v podobě razantního zrychlení tempa a Mashina svérázného murmuru. Na podobnou notu zahrají i „Bol´no mne“ a „Leshiy“, které se ovšem od sebe liší jako den a noc, neboť zatímco prvně jmenovaná klesá ve svém výrazu až kamsi k bodu mrazu, v té druhá naopak propukne poctivá velkohubá ruská oslava se vším všudy. Vzápětí to ovšem všechno srovná zcela přesvědčivě nejsilnější moment celého alba „Zakliatie“, skladba, která doslova zhmotňuje svůj lyrický obsah. Ze vzrušující kombinace Mashina uhrančivého šeptání (nepochybně v roli jakési mýtické Baby Jagy) a úžasného ústředního melodického motivu v podání lidových nástrojů totiž člověk málem začne věřit na čarodějnice, což je nepochybný signál o tom, že skladba skutečně navýsost funguje ve všech myslitelných směrech. Zvukomalebnost neschází ani následující „Nikogda“, na jejíž příchylnosti k extrémnějšímu metalovému vyjádření a zároveň široce roztažených melodických křídlech se přeneseme do kouzelné bajky „Tam za tumanami“, roztomile pomalejší věci, vyšperkované mohutnými a (automaticky zanechávajícími dojem) ruskými sbory. V téhle chvíli album jasně graduje, takže není divu, že posluchač může mít klidně pocit, že najednou neví, ke které skladbě dřív skočit.
Situaci „uklidní“ až titulní skladba, která, spíše snad nevědomky, z vysoce nastavených poměrů znatelně ubere, a zní poměrně nenápadně. „Odna“ poté nicméně naváže na náladu z úvodu celé nahrávky, která už pak v čistě folklórní „Vo moiom sadochke…“, triviálně hitové „Stenka na Stenku“ a vypůjčeném závěrečném lidovém zasnění „Zimushka“ zůstane hlavním poznávacím znamením „Slova“, alba, kterým si ARKONA hlasitě řekla o pozvánku mezi dlouhodobě zavedená metalová jména, definitivně oproštěná od přívlastku sezónního hitu. Tak jen do toho, molodci a děvočko.
ARKONA nám dává svoje slovo na to, že to doopravdy myslí upřímně.
8 / 10
Masha "Scream"
- zpěv, klávesy
Sergei "Lazar"
- kytary, balalajka
Ruslan "Kniaz"
- baskytara
Vlad "Artist"
- bicí
Vladimir "Volk"
- lidové dechové nástroje
1. Az´
2. Arkaim
3. Bol’no mne
4. Leshiy
5. Zakliatie
6. Predok
7. Nikogda
8. Tam za tumanami
9. Potomok
10. Slovo
11. Odna
12. Vo moiom sadochke…
13. Stenka na Stenku
14. Zimushka
Yav (2014)
Slovo (2011)
Stenka na Stenku (EP) (2011)
Goi, Rode, Goi! (2009)
Noch Velesova (Live CD/DVD) (2009)
Ot Serdca K Nebu (2007)
Zhizn Vo Slavu (Live CD/DVD) (2006)
Vo Slavu Velikim! (2005)
Lepta (2004)
Vozhrozhdenie (2004)
Rus (demo) (2002)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 57:23
Produkce: Sergey “Lazar” a Masha “Scream”
Studio: CDM Records studio, Moskva
Asi jsem byl v jednom z minulých životů ruským bojarem (mnohem lepší představa než mužikem), protože tvorba ARKONY a Mášin pěvecký projev na mě poměrně spolehlivě zabírají. A nejinak je tomu i v případě "Slova". Nebýt infantilní juchačky "Leshiy", možná bych byl bodově ještě štědřejší. Holt, široká ruská duše má něco do sebe...
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.